M E N U
11 maja, 2024

Wystawa „Nad Czarnym Stawem. Sergiusz Powałka”

Gdy myślimy o artystycznych ujęciach krajobrazu tatrzańskiego, zazwyczaj do głowy przychodzą nam realistyczne przedstawienia Tatr pędzla „klasyków” sztuki tatrzańskiej – Stanisława Witkiewicza, Leona Wyczółkowskiego czy Stanisława Gałka. To właśnie ich prace najczęściej prezentowane są na wystawach poświęconych sztuce Tatr – między innymi na zakończonych niedawno wystawach „Urzeczeni. Tradycyjny pejzaż tatrzański” w Galerii Sztuki w willi Oksza w Zakopanem czy „Zakopane. Wyrzeźbione. Namalowane” w Villi La Fleur w Konstancinie Jeziornej. 

Nie da się jednak ukryć, że w malarstwie tatrzańskim coraz częściej dochodzą do głosu również bardziej nowoczesne interpretacje krajobrazu skalnego Podhala. Kubistyczne formy nadał Tatrom już Rafał Malczewski, a wśród artystów powojennych abstrakcyjnie malował je między innymi Andrzej Wróblewski, Arkadiusz Waloch czy Teresa Pągowska. 

Geometrycznymi formami opowiada o Tatrach również Sergiusz Powałka, którego najnowszą wystawę możemy oglądać w Dworku Adama Chełmońskiego „Na Górce” w Adamowiźnie pod Grodziskiem Mazowieckim. Ten malarz i grafik będący absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku przenosi nas nad Czarny Staw Gąsienicowy, Wielki Staw Polski, Czarny Staw pod Rysami oraz Morskie Oko, które wyraża wykorzystując abstrakcyjne struktury przypominające kryształy.

Sergiusz Powałka, "Zmarzły Staw", 2023, akryl na płótnie, 90x50 cm, fot. dzięki uprzejmości artysty
Sergiusz Powałka, „Zmarzły Staw”, 2023, akryl na płótnie, 90×50 cm, fot. dzięki uprzejmości artysty

W jego pracach niemal perfekcyjnie proste linie wyznaczają rozległe powierzchnie górskich skał oraz tatrzańskich stawów wypełnione kontrastującymi barwami z widocznymi pociągnięciami pędzla, nakropieniami czy zaciekami farby. Wykorzystując grę światła i cienia artysta buduje strukturę skał nad tatrzańskimi stawami używając do tego czerni, szarości oraz bieli, które kontrastuje z błękitem i granatem tafli wody, jak również z pomarańczem słońca odbijającego się w niej bądź oświetlającego zbocza szczytów. Odbicia tatrzańskich skał w tafli jeziora przypominające potężne góry lodowe urozmaicają przedstawione wycinki tatrzańskiego krajobrazu, które możemy oglądać również w ujęciu nokturnowym z dominującymi czerniami, grafitami oraz bielą. 

Sergiusz Powałka, „Czarny Staw Gąsienicowy", 2023, akryl na płótnie, średnica 50 cm, fot. dzięki uprzejmości artysty
Sergiusz Powałka, „Czarny Staw Gąsienicowy”, 2023, akryl na płótnie, średnica 50 cm, fot. dzięki uprzejmości artysty
Sergiusz Powałka, „Czarny Staw Gąsienicowy", 2022, akryl na płótnie, średnica 50 cm, fot. dzięki uprzejmości artysty
Sergiusz Powałka, „Czarny Staw Gąsienicowy”, 2022, akryl na płótnie, średnica 50 cm, fot. dzięki uprzejmości artysty

Abstrakcyjne Tatry Sergiusza Powałki interesują nie tylko geometryczną formą i ostrością kształtów, ale przede wszystkich mocnymi kontrastami i barwami, które odzwierciedlają kolory znane nam z górskich wędrówek. Odwiedzając wystawę w Dworku Adama Chełmońskiego warto zwrócić uwagę na interesującą strukturę obrazów oraz na zabiegi artystyczne, które Sergiusz Powałka wykorzystał do osiągnięcia efektu kryształowej przestrzeni górskiej. 

Sergiusz Powałka, „Wielki Staw Polski”, 2022, akryl na płótnie,130x80 cm, fot. dzięki uprzejmości artysty
Sergiusz Powałka, „Wielki Staw Polski”, 2022, akryl na płótnie,
130×80 cm, fot. dzięki uprzejmości artysty

Wystawa „Nad Czarnym Stawem” Sergiusza Powałki w Dworku Adama Chełmońskiego w Adamowiźnie trwa do 24 maja 2024 roku i dostępna dla jest w godzinach otwarcia Dworku – codziennie poza poniedziałkiem w godzinach 11:00 – 17:00.

Gorąco polecamy ❤️! 

Wystawa: “Nad Czarnym Stawem. Sergiusz Powałka”

Czas trwania: 7 kwietnia – 24 maja 2024 roku

Dworek Adama Chełmońskiego
ul. Doktora Mateusz Chełmońskiego 8
05-825 Adamowizna

Szczegóły wystawy

Więcej podobnych wpisów