M E N U
6 czerwca, 2022

Wystawa: „Wyczółkowski odnaleziony”

Dziedziniec arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu zachwyca nie tylko pięknem renesansowych dekoracyjnych krużganków, ale – do 18 sierpnia 2022 roku – również niezwykle refleksyjną wystawą  “Wyczółkowski odnaleziony”. W salach Zamku znajdujących tuż przy wejściu do Ogrodów Królewskich zapoznacie się z przede wszystkim z opowieścią o pastelu “Góralka/ wiejska dziewczyna w żółtej chuście” autorstwa Leona Wyczółkowskiego utraconym w czasie II Wojny Światowej, a zwróconym do zbiorów na Wawelu w grudniu 2021 roku. Obraz ten to motyw przewodni wystawy wokół którego autorzy zbudowali równie interesujące wątki – twórczości Leona Wyczółkowskiego poświęconej Wawelowi, na którym prezentowana jest wystawa; postaci lwowskiego prawnika i polityka Leona Pinińskiego – założyciela Fundacji Wawelskiej i właściciela wielu dzieł Wyczółkowskiego – w tym obrazu „Góralka/ wiejska dziewczyna w żółtej chuście„; oraz arcyciekawego procesu odzyskiwania strat wojennych przez Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Leon Wyczółkowski, Góralka/ wiejska dziewczyna w żółtej chuście, 1905, zbiory Zamku Królewskiego na Wawelu, fot. Tomasz Śliwiński
Leon Wyczółkowski, Góralka/ wiejska dziewczyna w żółtej chuście, 1900, pastel, papier na tekturze, depozyt Skarbu Państwa – Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, fot. Tomasz Śliwiński

Zwiedzając wystawę warto docenić wkład pracy jej kuratorów w zaznajomienie nas jako zwiedzających ze wszystkimi fascynującymi postaciami i niezwykłymi historiami związanymi z dziełem “Góralka/ wiejska dziewczyna w żółtej chuście”. Już na wejściu na wystawę czeka na zwiedzających w cenie biletu bezpłatny folder poświęcony wystawie z pięknymi , szczegółowymi reprodukcjami przewodniego pastelu Wyczółkowskiego, jak również większości innych dzieł znajdujących się na wystawie. Zawiera on opis wszystkich wątków wystawy, jak również zaproszenie na edukacyjne wydarzenia towarzyszące, których zarówno dla dużych i małych nie brakuje. Na zainteresowanych twórczością Leona Wyczółkowskiego czekają oprowadzania kuratorskie, warsztaty rodzinne przeprowadzane zarówno w języku polskim, ukraińskim, jak i migowym. Równie informatywna jest znajdująca się tuż za wejściem aranżacja wprowadzająca zwiedzających na wystawę. Przygotowana jest zarówno w wersji polsko-, jak i anglojęzycznej (tak jak całość wystawy), więc Wasi goście z zagranicy również mają szansę poznać i zakochać się w twórczości Leona Wyczółkowskiego.

Na początku wystawy możemy zapoznać się z dziełami Wyczółkowskiego, na których przedstawiał fragmenty architektury Wawelu oraz widoki na wzgórze wawelskie, które prawdopodobnie jako zwiedzający Wawel mogliśmy podziwiać na własne oczy w czasie wizyty w Apartamentach Królewskich i na wawelskich krużgankach bądź podziwiając Wawel z Wieży Ratuszowej na krakowskim Rynku.

Leon Wyczółkowski, Widok z okna zamku na dziedziniec arkadowy, 1918, zbiory Zamku Królewskiego na Wawelu, fot. Tomasz Śliwiński
Leon Wyczółkowski, Widok z okna zamku na dziedziniec arkadowy, 1918, akwarela, kredka, papier, Zamek Królewski na Wawelu, fot. Tomasz Śliwiński
Leon Wyczółkowski, Wykusz w skrzydle zachodnim, 1916, zbiory Zamku Królewskiego na Wawelu, fot. Tomasz Śliwiński
Leon Wyczółkowski, Wykusz w skrzydle zachodnim, 1916, akwarela, papier, Zamek Królewski na Wawelu, fot. Tomasz Śliwiński
Leon Wyczółkowski, Wykusz w skrzydle zachodnim, 1916, zbiory Zamku Królewskiego na Wawelu, fot. Tomasz Śliwiński
Leon Wyczółkowski, Wawel od północy, 1922, kredka, ołówek, akwarela, tusz, papier, Zamek Królewski na Wawelu, fot. Tomasz Śliwiński

Główna bohaterka wystawy czeka na nas z kolejnej sali w otoczeniu portretu jej pierwszego właściciela – Leona Pinińskiego oraz “Krajobrazu tatrzańskiego”. Ten górski pejzaż został stworzony przez Leona Wyczółkowskiego w 1905 roku podczas jego pobytu w Zakopanem – w tym samym czasie powstały słynne ujęcia Morskiego Oka i Czarnego Stawu, które są do zobaczenia w niedalekiej Wawelowi Galerii Sztuki XX i XXI wieku w Gmachu Głównymi Muzeum Narodowego w Krakowie. 

Leon Wyczółkowski, Wykusz w skrzydle zachodnim, 1916, zbiory Zamku Królewskiego na Wawelu, fot. Tomasz Śliwiński
Leon Wyczółkowski, Krajobraz tatrzański, 1905, pastel, papier naklejony na tekturę, Zamek Królewski na Wawelu, fot. Tomasz Śliwiński

Na koniec wystawy warto poświęcić kilka minut na obejrzenie krótkiego filmu, w którym kurator wystawy – pani Agnieszka Janczyk – opowiada o historii pastelu “Góralka/ wiejska dziewczyna w żółtej chuście”, o procesie identyfikacji i odzyskiwania go jako straty wojennej, jak również ujawnia dlaczego akwarela Wyczółkowskiego nosi dwa tytuły i który z nich bardziej odpowiada intencji autora w trakcie jej tworzenia. 

Wystawę gorąco polecamy – nie tylko ze względu na fakt, że można zobaczyć tam dzieło o tematyce tatrzańskiej, które najbardziej interesuje naszych czytelników, ale również ze względu na niezwykle ciekawe historie ludzi i instytucji tworzących, kolekcjonujących, jak i dbających o właściwie miejsce dla najcenniejszych zbiorów polskiej sztuki. To gratka dla wielbicieli Wawelu, Krakowa, Tatr, Leona Wyczółkowskiego i polskiego malarstwa XX wieku.

Wszelkie praktyczne informacje dotyczące cen biletów, godzin otwarcia oraz wydarzeń towarzyszących znajdziecie pod linkiem.

Więcej podobnych wpisów