Gdy myślimy o artystycznych ujęciach krajobrazu tatrzańskiego, zazwyczaj do głowy przychodzą nam realistyczne przedstawienia Tatr pędzla „klasyków” sztuki tatrzańskiej – Stanisława Witkiewicza, Leona Wyczółkowskiego czy Stanisława Gałka. To właśnie ich prace najczęściej prezentowane są na wystawach poświęconych sztuce Tatr – między innymi na zakończonych niedawno wystawach „Urzeczeni. Tradycyjny pejzaż tatrzański” w Galerii Sztuki w willi Oksza w Zakopanem czy „Zakopane. Wyrzeźbione. Namalowane” w Villi La Fleur w Konstancinie Jeziornej.
Nie da się jednak ukryć, że w malarstwie tatrzańskim coraz częściej dochodzą do głosu również bardziej nowoczesne interpretacje krajobrazu skalnego Podhala. Kubistyczne formy nadał Tatrom już Rafał Malczewski, a wśród artystów powojennych abstrakcyjnie malował je między innymi Andrzej Wróblewski, Arkadiusz Waloch czy Teresa Pągowska.
Geometrycznymi formami opowiada o Tatrach również Sergiusz Powałka, którego najnowszą wystawę możemy oglądać w Dworku Adama Chełmońskiego „Na Górce” w Adamowiźnie pod Grodziskiem Mazowieckim. Ten malarz i grafik będący absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku przenosi nas nad Czarny Staw Gąsienicowy, Wielki Staw Polski, Czarny Staw pod Rysami oraz Morskie Oko, które wyraża wykorzystując abstrakcyjne struktury przypominające kryształy.
W jego pracach niemal perfekcyjnie proste linie wyznaczają rozległe powierzchnie górskich skał oraz tatrzańskich stawów wypełnione kontrastującymi barwami z widocznymi pociągnięciami pędzla, nakropieniami czy zaciekami farby. Wykorzystując grę światła i cienia artysta buduje strukturę skał nad tatrzańskimi stawami używając do tego czerni, szarości oraz bieli, które kontrastuje z błękitem i granatem tafli wody, jak również z pomarańczem słońca odbijającego się w niej bądź oświetlającego zbocza szczytów. Odbicia tatrzańskich skał w tafli jeziora przypominające potężne góry lodowe urozmaicają przedstawione wycinki tatrzańskiego krajobrazu, które możemy oglądać również w ujęciu nokturnowym z dominującymi czerniami, grafitami oraz bielą.
Abstrakcyjne Tatry Sergiusza Powałki interesują nie tylko geometryczną formą i ostrością kształtów, ale przede wszystkich mocnymi kontrastami i barwami, które odzwierciedlają kolory znane nam z górskich wędrówek. Odwiedzając wystawę w Dworku Adama Chełmońskiego warto zwrócić uwagę na interesującą strukturę obrazów oraz na zabiegi artystyczne, które Sergiusz Powałka wykorzystał do osiągnięcia efektu kryształowej przestrzeni górskiej.
Wystawa „Nad Czarnym Stawem” Sergiusza Powałki w Dworku Adama Chełmońskiego w Adamowiźnie trwa do 24 maja 2024 roku i dostępna dla jest w godzinach otwarcia Dworku – codziennie poza poniedziałkiem w godzinach 11:00 – 17:00.
Gorąco polecamy ❤️!
—
Wystawa: “Nad Czarnym Stawem. Sergiusz Powałka”
Czas trwania: 7 kwietnia – 24 maja 2024 roku
Dworek Adama Chełmońskiego
ul. Doktora Mateusz Chełmońskiego 8
05-825 Adamowizna