M E N U
28 czerwca, 2023

Wystawa: “Artystyczny powrót do przeszłości. Sztuka polska dwudziestolecia międzywojennego”

Dwudziestolecie międzywojenne to czasy kształtowania się oblicza odrodzonej Rzeczpospolitej. Na nowo tworzyły się się granice naszego kraju, jego ustrój, władza, społeczeństwo, jak również jego unikalna kultura i sztuka. W tym czasie – w latach 20. i 30. XX wieku – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, sztuka była kształtowana przez dwie ścierające się ze sobą tendencje artystyczne – tendencję awangardową i tendencję klasycyzującą, z których każda – na swój sposób – chciała zdefiniować sztukę II Rzeczpospolitej. 

Przedstawiciele polskiej awangardy czerpiąc z twórczości rosyjskich konstruktywistów, holenderskiego De Stijl oraz niemieckiego Bauhausu, eksperymentowali ze sztuką poszukując nowych form artystycznego wyrazu – zazwyczaj inspirowanych ekspresjonizmem, kubizmem i futuryzmem – dążąc do stworzenia sztuki zaangażowanej społecznie i politycznie. Polscy awangardziści zrzeszeni byli w ugrupowaniach takich jak Ekspresjoniści Polscy – Formiści, Jung Idysz, Zrzeszenie Artystów “Bunt”, “Grupa Krakowska” oraz “Blok”, “Praesens” i “a.r.”, a wśród najbardziej znaczących artystów międzywojennej awangardy polskiej wymienia się Stanisława Ignacego Witkiewicza, Tytusa Czyżewskiego, Tymona Niesiołowskiego, Leona Chwistka i Augusta Zamoyskiego. 

Mieczysław Szczuka, "Autoportret z paletą", 1920, olej, płótno, 134,5 x 91 cm, materiały prasowe wystawy
Mieczysław Szczuka, „Autoportret z paletą„, 1920, olej, płótno, 134,5 x 91 cm, materiały prasowe wystawy
Tymon Niesiołowski, "Chłopiec w szpiczastej czapce", 1939 Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Krzysztof Wilczyński
Tymon Niesiołowski, „Chłopiec w szpiczastej czapce„, 1939 Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Krzysztof Wilczyński

Z kolei tradycjonaliści, tworzyli sztukę elegancką, zachowawczą, harmonijną i nawiązującą do klasycznego pojęcia piękna, która inspirowana była sztuką ludową i której celem było budowania tożsamości i jedności narodu polskiego. Artyści klasycyzujący zrzeszeni byli w ugrupowaniach takich jak Stowarzyszenie Artystów Plastyków “Rytm”, Wileńskie Stowarzyszenie Artystów Plastyków, “Bractwo świętego Łukasza” oraz Koloryści. Do najbardziej rozpoznawalnych artystów tworzących w dwudziestoleciu międzywojennych w nurcie tradycyjnym zaliczamy Zofię Stryjeńską, Rafała Malczewskiego, Władysława Skoczylasa i Henryka Kunę.

W sztuce dwudziestolecia międzywojennego – mimo podejmowania przez artystów istotnych tematów społecznych i ideowych – nie zabrakło miejsca na sztukę inspirowaną regionem Tatr i Podhala. Folklor góralski był wszak ogromną inspiracją dla obu nurtów – zarówno dla Formistów, którzy zafascynowani byli ludowym malarstwem na szkle, jak również dla artystów działających w Stowarzyszeniu “Rytm” – przede wszystkim dla Zofii Stryjeńskiej oraz Władysława Skoczylasa. Zofia Stryjeńska – zwana “księżniczką polskiego malarstwa” – w unikalnym dla siebie stylu zaprezentowała elementy kultury góralskiej między innymi w tekach “Tańce polskie”, “Młoda wieś polska” oraz “Polish Peasant’s Costumes”, w projektach wzorów tkanin z teki “Textyle polskie”, w projektach kostiumów do inscenizacji baletu “Harnasie” Karola Szymanowskiego czy przedstawiających sceny rodzajowe gwaszach, które powstały tuż przed wybuchem II Wojny Światowej. Natomiast Władysław Skoczylas tworzył drzeworyty przedstawiające wyraziste i silne postacie górali oraz dynamiczne i zrytmizowane sceny z życia tatrzańskich zbójników z charakterystycznym dla twórczości tego artysty równoległym kreskowaniem. Drzeworyt stał się symbolem twórczości Władysława Skoczylasa, a on sam nazywany jest ojcem tej techniki w nowoczesnej sztuce polskiej. 

Władysław Skoczylas, "Taniec - teka podhalańska", 1921, drzeworyt, 19,3 x 24,6 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Władysław Skoczylas, „Taniec – Teka podhalańska„, 1921, drzeworyt, 19,3 x 24,6 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Władysław Skoczylas, "Łowy - teka podhalańska", 1921, drzeworyt, 19,8 x 24,7 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Mateusz Szczypiński
Władysław Skoczylas, „Łowy – Teka podhalańska„, 1921, drzeworyt, 19,8 x 24,7 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Mateusz Szczypiński
Władysław Skoczylas, "Zaloty - teka podhalańska", 1921, drzeworyt, 18,8 x 26,8 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Mateusz Szczypiński
Władysław Skoczylas, „Zaloty – Teka podhalańska„, 1921, drzeworyt, 18,8 x 26,8 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Mateusz Szczypiński
Władysław Skoczylas, "Hulanka - teka podhalańska", 1921, drzeworyt, 20 x 24,7 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Mateusz Szczypiński
Władysław Skoczylas, „Hulanka – Teka podhalańska„, 1921, drzeworyt, 20 x 24,7 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Mateusz Szczypiński

Artyści dwudziestolecia międzywojennego podejmowali się również uwieczniania pejzażu tatrzańskiego. Szczególnie fascynował się nim Rafał Malczewski działający w Stowarzyszeniu „Rytm”, który do dziś dnia uwielbiany jest za idylliczne, “emanujące słodyczą” i pełne olśniewających przejść kolorystycznych zimowe krajobrazy. Pejzaż tatrzański pojawia się również w twórczości zakopiańskich Formistów – Tytusa Czyżewskiego oraz Tymona Niesiołowskiego. 

Nie można zapomnieć, że Zakopane jako “pępek świata” był miejscem spotkań środowiska artystycznego – w czasie dwudziestolecia międzywojennego reprezentującego głównie polską awangardę. Tworzący tu artyści realizowali swoje projekty artystyczne – był wśród nich Stanisław Ignacy Witkiewicz, który właśnie w Zakopanem tworzył swoje kompozycje w Czystej Formie, a potem portrety będą wizytówką Firmy Portretowej “S.I. Witkiewicz”, formistyczny rzeźbiarz – August Zamoyski, twórca awangardowego“Projektu hotelu w Zakopanem” – Leon Chwistek czy autor niezaakceptowanego przez krytykę i publiczność kubistycznego fresku Madonny na elewacji Bazaru Polskiego przy Krupówkach – Zbigniew Pronaszko. 

Sztuka dwudziestolecia międzywojennego i ugrupowań artystycznych działających w tym czasie w Polsce jest tematem wystawy “Artystyczny powrót do przeszłości. Sztuka polska dwudziestolecia międzywojennego”, która do 9 lipca 2023 roku prezentowana jest w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. Wyraźny podział przestrzeni wystawy względem poszczególnych ugrupowań artystycznych pozwala – nawet niewprawionemu miłośnikowi sztuki – zrozumieć założenia działalności poszczególnych ugrupowań takich jak Formiści, “Bunt” czy “Praesens” , które zostały wyrażone w wybranych przez kuratora – pana Damiana Jendrzejczyka – ponad 120 muzealiach z epoki – obrazów, rzeźb oraz grafik. Bezpośrednio do najbardziej interesującej nas tematyki kultury tatrzańskiej nawiązują drzeworyty z “Teki podhalańskiej” autorstwa Władysława Skoczylasa, a dodatkowo na wystawie znajdziemy również dzieła artystów związanych z Zakopanem i tam tworzących – Zofii Stryjeńskiej, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Augusta Zamoyskiego czy Tymona Niesiołowskiego. 

Wybierzcie się w tą artystyczną podróż w lata 20. i 30. XX wieku, które były pełne kontrastów, eksperymentów artystycznych i niezwykłych osobowości świata sztuki. 

Gorąco polecamy ❤️! 

Wystawa: “Artystyczny powrót do przeszłości. Sztuka polska dwudziestolecia międzywojennego

Czas trwania: 14 kwietnia – 9 lipca 2023 r.

Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
ul. Rynek 11
26-600 Radom

Więcej o wystawie

Kurator: Damian Jendrzejczyk

— 

Podziękowania

Dziękujemy panu Danielowi Adamczykowi za udostępnienie informacji prasowej oraz reprodukcji cyfrowych dzieł prezentowanych na wystawie.

Więcej podobnych wpisów